Nyheder

Søg på hjemmesiden

Læs om test af løbe-ydeevne foretaget hos Danish Sportsacademy i Rødovre - artikel skrevet af testperson - Lars Merrald.

 

Jeg har længe tænkt over at få taget en test af diverse parametre I forbindelse med mit løb, og for nylig fandt jeg så endelig et firma der tilbyder dette, og har brugt et par timer til formålet.

Firmaet hedder Danish Sportsacademy, har lokale i Rødovre, og tilbyder fysiologisk test og træningsvejledning. Jeg syntes at en test burde række, og at jeg selv kan håndtere træningens planlægningen...

Testen består af tre dele. Første del er vejning, højde, måling af fedtprocent og udregning af BMI. Fedtprocenten måles på arme og ryg ved brug af en speciel tang.

Anden og tredje del er på løbebånd. Testpersonen får iltmaske på, og både indånding og udånding måles, således at man kan fastslå personens maksimale iltoptagelse. Der løbes også med pulsmåler, og desuden tages blodprøver løbende under testen for at fastslå laktat værdier (mængden af mælkesyre i blodet).

Anden del er en submax test. Jeg skulle løbe 4 gange 5 min med et minuts pause. Første interval var ved 14 km/t, efterfølgende var 15, 16 og 17 km/t. Hastigheden bestemmes udfra testpersonens niveau.

Tredje del er en maxtest, og startede 10 min. efter submaxtesten. Først 3 min. opvarmning ved 16 km/t, derefter 1 min ved hver kilometer (17, 18, 19...) hastighed indtil testpersonen ikke kunne yde mere.

Jeg var færdig lige da 21 km/t startede efter lidt mere end 7 min.

Efterfølgende blev resultaterne så gennemgået

BMI - 25,4 (vidste jeg godt)

Fedtprocent 24,3 (ligesom BMI for højt i forhold til at jeg løber maraton)

Max puls - 178 (har selv målt højere flere gange)

Anaerob Tærskel (puls) - 158

Max iltoptagelse - 4804 ml02/min

Kondital - 59,6 ml02/kg/min

Lungeventilation - 175 l/min

RER (vist nok noget med forbruget af kulhydrat kontra fedt) 0,93% ved 15 km/t

Løbeøkonomi - bedst ved 15 km/t

14 km/t - 183 ml02/kg/min

15 km/t - 181 ml02/kg/min

16 km/t - 186 ml02/kg/min

17 km/t - 192 ml02/kg/min

Rådgivningen på basis af resultaterne er at jeg skal forbedre min udholdenhed, da dette område af testen viser de forholdsmæssigt dårligste resultater. Deres råd omkring maraton tempo var iøvrigt 4:00 eller 15 km/t, som jeg havde forsøgt i København. Min reaktion er at jeg vil forsøge at lægge 15 min. ekstra på min lange træningstur i weekenden, og desuden at forsøge at løbe den en smule hurtigere/ højere puls end jeg har gjort i foråret - selvfølgelig forudsat at restitutionsniveauet er ok

 

Nyhedsbrev

Ønsker du at være medlem af Hvalsø Løbeklub (Medlemskab er gratis) eller bare holde dig opdateret med hvad der sker i klubben, så tilmeld dig vort nyhedsbrev.

Slå venligst javascript til for at udfylde denne formular